ゼミ紹介

PICK UP SEMINAR 05

applied linguistics as in relating to language

エドワード サリッチ 教授  研究分野:応用言語、第二言語に関する学習
今村 理沙子 IMAMURA Risako
3年生
サリッチ先生(Ted先生)のゼミでは、言語学を主に勉強しています。「人々はどのように言語を習得するのか」、また、「第二言語の習得はどのようになされるのか」、といった内容について英語で書かれた本を毎週決められた分読み進めてくることが宿題とされ、ゼミの時間内では、その本の内容についてゼミメンバーで話し合ったり、議論し合ったりして、内容への理解を深めます。2週間か3週間に一度、Ted先生の講義があり、その次回の授業では、その講義の内容に即したプレゼンテーションを2・3人のグループで作成したものを発表するという課題が出ます。

それらのグループワークを通して、言語学のことだけではなく、他にも多くのことを学ぶことができます。Ted先生のゼミには様々な異なるバックグラウンドを持つ学生がいます。自分とは異なるバックグラウンドを持つゼミの仲間と共に勉強し、高め合っていく中で、お互いの今までの出来事や価値観を共有でき、それが相手を理解するということに繋がります。そして、そこから得たことを私たちが学んでいる「言語学」という学問に結びつけることができています。このゼミに入って、「言語」とは「人間そのもの」ではないか、と思うようになりました。様々な側面から「言語」について学ぶことができていて、とても楽しいです。

また、卒業論文は言語学に関わること以外でも各学生自身が本当に情熱をもって取り組めるトピックであればそれを研究することが大いに推奨されています。各学生が心からオープンな気持ちになれて、私たちが知りたいことを知れる、そして私たちの価値観と視野を広げてくれる場所が、Tedゼミです
エドワード サリッチ Edward Sarich
My seminar focuses on applied linguistics as it relates to language teaching. We also study about data collection and basic research methods in preparation for my students to write their graduation theses in English. In the first semester of my seminar, we focus on the differences between how humans learn their first language (L1) with how they learn a second language (L2). We also look in detail at the research on individual learning differences and how it might affect language pedagogy. In the second semester, we look at several articles that discuss the principles of applied linguistics in modern day language use in preparation for students to choose a topic for their graduation theses. Examples of topics we discuss are humor, persuasiveness, gender differences, and corpus linguistics. In the following year, students focus on presenting on and writing their graduation theses.

My lectures are conducted entirely in English and students are expected to share their ideas about the seminar content in class discussions and group presentations. I also hope to provide students with an opportunity to metacognitively reflect on their own language learning experience as practical examples of how language is acquired. While all of this may sound a little scary, I assure you that there is also a lot of laughter and fun as well! I try hard to create an environment where students feel free to explore and discover language and the principles of language acquisition without being afraid to make mistakes, because that is where a lot of learning takes place.
ページの先頭へ戻る