研究・教育業績 |
主な著書
- Tetsuo Kuramoto. School-Based Curriculum Management -Teacher Education and Lesson Study Perspective-, Fukuro publishing, pp.1-260, 2024年2月. ISBN9784861869044
- Tetsuo Kuramoto, Chapter 12. Conclusions, The Future Development of Lesson Study and School Curriculum Management -Triangle Network Online Principal Training for Programmatic Thinking - edited by Eric C. K. Cheng & Bruce Lander, Implementing post-21st Century Curriculum through Lesson Study -Teacher Learning about Cross-curricular and Online Pedagogy- Routledge, 2023年3月
- Tetsuo Kuramoto, Chapter 6, Developing Intellectual Capital in Japanese Schools through Lesson Study: A Perspective from Curriculum Management, edited by Eric C. K. Cheng, Managing School Intellectual Capital for Strategic Development, Lessons from Asia and Europe, Routledge, 2022年7月 ISBN:9780367557522
- Tetsuo Kuramoto & Associates, Lesson Study and Curriculum Management in Japan - Focusing on Action Research-, pp.1-221, ふくろう出版, 2014年10月. ISBN:9784861866159
Second edition, pp.1-270, (Kindle version, Discover 21), 2021年10月. ISBN:9784861868375
- 倉本哲男 『アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究- Service-Learningの視点から -』pp.1-345.(Kindle version)ふくろう出版、2021年10月 ISBN:9784861863332
- 齋藤義雄・倉本哲男・野澤有希 『教育課程論‐カリキュラムマネジメント入門‐』(第8・10・13・14・15章)第二版 大学図書出版、2021年3月 ISBN:4907166869
- 倉本哲男編 『開発的生徒指導と学校マネジメント-金泉中の学校再生カリキュラム-』pp.1-141. ふくろう出版、2007年6月 ISBN:9784861863189
主な論文
- Nam-Phuong Nguyen, Tetsuo Kuramoto, REVIEWS OF “LESSON STUDY” REFLECTED FROM WORKS IN JAPAN AND VIETNAM, ILITE2021 2021年12月
- Tetsuo Kuramoto, Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: -From the Perspectives of SECI Model and KJ method- Pedagogical Dialogue Journal Issue 2 (28), P23-31. 2019年3月
- Tetsuo Kuramoto, Improving the quality of teachers through Lesson Study and Curriculum Management in Japan, Pedagogical Dialogue Journal Issue 1(27), P24-30. 2018年3月
- 倉本哲男「アメリカにおけるEd.D. カリキュラムの研究‐ハワイ州立大学(University of Hawaii)のEd.D. 指導論を事例に」『アメリカ教育研究』29号 pp.29-43. 2018年3月
- Christine Kuramoto & Tetsuo Kuramoto, “International Service-Learning in Nicaragua” Journal of Medical English Education, The Japan Society for Medical English Education, Vol.14, No3, pp.99-102. 2015年10月
- 倉本哲男「Service-Learningにおける市民教育論(citizenship education)に関する一考察」『アメリカ教育研究』30号 pp.24-42. 2020年1月
- Tetsuo Kuramoto, The Relative Effectiveness of Lesson Study and Curriculum Management in Japan-From Curriculum Leadership Perspective- 愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻(後期博士3年課程)編、pp25-44. 2018年3月
主な国際プロジェクト
- World Association of Lesson Studies, WALS 2024, September, in Kazakstain, Keynote symposium “Lesson Study & Curriculum Study”. Tetsuo Kuramoto, coordinator. 2024年9月
- Tetsuo Kuramoto & Japan Team, (20KK0050, Fostering Joint International Research), Study of International Teacher Training Development -From the Perspective of Lesson Study & Curriculum Management- , in Ministry of Education in Cambodia, 2024年3月
- World Association of Lesson Studies Symposium, “Perspective of Teacher’s Knowledge Management / Intellectual Capital” , 2021年12月
1. Peter DUDLEY(University of Cambridge, UK)
2. Tetsuo KURAMOTO(Yokohama National University, Japan)
3. Raimo SALO(University of Oulu, Finland)
- Tetsuo Kuramoto, World Association of Lesson Studies(Home Page Webinar), Knowledge Management and Lesson Study in Japan - From Curriculum Management Perspective -, 2019年10月 詳細
主な教育業績(博士後期課程)
- Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education「A Cross-case Study of Knowledge Leadership for Creation and Transfer of Small Class Teaching in two local primary schools: Using the SECI Model as an Analytical Lens」(香港教育大学 Ed.D.博士論文学外審査員 2024年)
- Ed.D. thesis examiner for the Faculty of Arts and Social Sciences here at the University of Technology, Sydney「Applying the Principles of Knowledge Management in Hong Kong Primary School」(シドニー工科大学 Ed.D.博士論文審査員 2022年)
- Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education「Metacognitive Teaching for Developing Student Reading Comprehension Skills in the Chinese Language: A Cross-Case Analysis between Shanghai and Hong Kong」(香港教育大学 Ed.D.博士論文学外審査員 2021年)
- Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education「Principal Leadership for Promoting Knowledge Management」(香港教育大学 Ed.D.博士論文学外審査員 2019年)
- 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院 教育学研究科 共同教科開発学専攻(博士後期課程)、馬場洸志「アメリカの高等教育機関における Community Engagement Professional に関する研究~サービス・ラーニングコーディネーターに焦点をあてて~」(学位取得2022年)
- 博士後期課程(佐賀大学)Bruce Lander, 「Blended learning and Autonomous Learning in English Teaching of Higher Education」.(学位取得 2015年)
- 博士後期課程(佐賀大学)千々岩峰子「保健室のカリキュラムマネジメントによる学校改善論」(学位取得 2014年)
- 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院 教育学研究科 共同教科開発学専攻(博士後期課程)審査2件(2024年)
主な国際講演(招待)
- The National Curriculum Standards in Japan (The Course of Study)
-From the Perspective of Principal & Teacher education- International Committee of Iran Curriculum Study Association(イラン教育学会・特別シンポジウム、2022年)
- Teacher Education and Training in Japan, Hanoi National University of Education, Vietnam,
(ベトナム ハノイ国家大学、2021年、2022年、2023年)
- Lesson Study and Curriculum Management in Japan, National Institute of Education NIE & Ministry of Education in Cambodia
(カンボジア教育省、2019年、2021年、2024年)
- Teacher Education and Training in Japan, Expert Conference on International Teacher Education, The Ministry of Education, Iran, Farhangian Teacher Education University(イラン教育省・イラン教育大学、2018年)
- Lesson and Learning Study: A Knowledge Management Perspective, International Post Graduate (Ed.D.) Research Forum Hong Kong University of Education
(香港教育大学・博士課程フォーラム、2017年)
- Education Policy, Practice and Research in Japan, International research-to-practice conference The Ministry of Education, Kazakhstan
(カザフスタン教育省、2014年)
|