研究業績 |
著書
- Tetsuo Kuramoto, Chapter 12. Conclusions, The Future Development of Lesson Study and School Curriculum Management -Triangle Network Online Principal Training for Programmatic Thinking -
edited by Eric C. K. Cheng & Bruce Lander, Implementing post-21st Century Curriculum through Lesson Study -Teacher Learning about Cross-curricular and Online Pedagogy- Routledge, 2023年3月(予定)
- Tetsuo Kuramoto, Chapter 6, Developing Intellectual Capital in Japanese Schools through Lesson Study: A Perspective from Curriculum Management, edited by Eric C. K. Cheng, Managing School Intellectual Capital for Strategic Development, Lessons from Asia and Europe, Routledge, 2022年7月 ISBN:9780367557522
- Tetsuo Kuramoto & Associates, Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research-, pp.1-270. (Kindle version) Discover 21
2021年10月 ISBN:9784861868375
- 倉本哲男 『アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究- Service-Learningの視点から -』pp.1-345.(Kindle version)ふくろう出版 、2021年10月 ISBN:9784861863332
- 齋藤義雄・倉本哲男・野澤有希 『教育課程論‐カリキュラムマネジメント入門‐』(第8・10・13・14・15章 )第二版 大学図書出版、2021年3月 ISBN:4907166869
- 倉本哲男編 『開発的生徒指導と学校マネジメント-金泉中の学校再生カリキュラム-』pp.1-141. ふくろう出版、2007年6月 ISBN:9784861863189
論文・解説
- Nam-Phuong Nguyen, Tetsuo Kuramoto, REVIEWS OF “LESSON STUDY” REFLECTED FROM WORKS IN JAPAN AND VIETNAM, ILITE2021 2021年12月
- Tetsuo Kuramoto, Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: -From the Perspectives of SECI Model and KJ method- Pedagogical Dialogue Journal Issue 2 (28) P23-31. 2019年3月
- Tetsuo Kuramoto, Improving the quality of teachers through Lesson Study and Curriculum Management in Japan, Pedagogical Dialogue Journal Issue 1 (27) P24-30. 2018年3月
- 倉本哲男「アメリカにおけるEd.D. カリキュラムの研究‐ハワイ州立大学(University of Hawaii)のEd.D. 指導論を事例に‐」『アメリカ教育研究』29号 pp.29-43. 2018年3月
- Christine Kuramoto & Tetsuo Kuramoto, “International Service-Learning in Nicaragua” Journal of Medical English Education, The Japan Society for Medical English Education, Vol.14, No3, pp.99-102. 2015年10月
- 倉本哲男「Service-Learningにおける市民教育論(citizenship education)に関する一考察」『アメリカ教育研究』30号 pp.24-42. 2020年1月
- Tetsuo Kuramoto, The Relative Effectiveness of Lesson Study and Curriculum Management in Japan-From Curriculum Leadership Perspective- 愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻(後期博士3年課程)編、pp25-44. 2018年3月
主な国際プロジェクト
- Tetsuo Kuramoto, World Association of Lesson Studies (Home Page Webinar),
Knowledge Management and Lesson Study in Japan -From Curriculum Management Perspective- 2019年10月
https://www.walsnet.org/blog/2019/10/28/lesson-study-a-knowledge-management-perspective/
- World Association of Lesson Studies Symposium, “Perspective of Teacher’s Knowledge Management/ Intellectual Capital”
1) Peter DUDLEY (University of Cambridge/UK)
2) Tetsuo KURAMOTO (Yokohama National University/Japan)
3) Raimo SALO (University of Oulu/Finland), 2021年12月
- World Association of Lesson Studies Symposium, WALS 2022, Malaysia symposium.
Development of Teacher Education in the Global Era of East Asia - Focusing on Ed.D. and Master Programs for In&Pre-Service Teachers –
1) Tetsuo Kuramoto (Shizuoka University of Art & Culture)
Kiyotaka Sakai (Fukuoka University of Education)
Masataka Isobe (Aichi University of Education)
2) Takehiro Wakimoto (Yokohama National University)
3) Nguyen Nam Phuong (The Hanoi National University of Education, Vietnam)
4) CHENG, Chi Keung Eric (The Education University of Hong Kong)
5) Discussant: Bruce Lander (Matsuyama University), 2022年9月
主な教育業績
- Ed.D. thesis examiner for the Faculty of Arts and Social Sciences here at the University of Technology, Sydney, 「Applying the Principles of Knowledge Management in Hong Kong Primary School」【シドニー工科大学 Ed.D.博士論文審査員 2022年】
- Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education 「Metacognitive Teaching for Developing Student Reading Comprehension Skills in the Chinese Language: A Cross-Case Analysis between Shanghai and Hong Kong 」【香港教育大学 Ed.D.博士論文学外審査員 2021年】
- Ed.D. thesis examiner of Hong Kong University of Education 「Principal Leadership for Promoting Knowledge Management【香港教育大学 Ed.D.博士論文学外審査員 2019年】
- 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(博士後期課程)馬場洸志「アメリカの高等教育機関における Community Engagement Professional に関する研究~サービス・ラーニングコーディネーターに焦点をあてて~」【博士ゼミ生・学位取得2022年】
- 博士後期課程(佐賀大学)Bruce Lander, “Blended learning and Autonomous Learning in English Teaching of Higher Education”.【博士ゼミ生・学位取得 2015年】
- 博士後期課程(佐賀大学)千々岩峰子「保健室のカリキュラムマネジメントによる学校改善論」【博士ゼミ生・学位取得 2014年】
主な国際講演(招待)
- The National Curriculum Standards in Japan (The Course of Study)
-From the Perspective of Principal & Teacher education- International Committee of Iran Curriculum Study Association(イラン教育学会・特別シンポジウム、2022年)
- Teacher Education and Training in Japan, Hanoi National University of Education, Vietnam,
(ベトナム ハノイ国家大学、2022年)
- Lesson Study and Curriculum Management in Japan, National Institute of Education NIE & Ministry of Education in Cambodia
(カンボジア教育省、2019年、2021年)
- Teacher Education and Training in Japan, Expert Conference on International Teacher Education, The Ministry of Education, Iran, Farhangian Teacher Education University(イラン教育省・イラン教育大学、2018年)
- Lesson and Learning Study: A Knowledge Management Perspective, International Post Graduate (Ed.D.) Research Forum Hong Kong University of Education
(香港教育大学・博士課程フォーラム、2017年)
- Education Policy, Practice and Research in Japan, International research-to-practice conference The Ministry of Education, Kazakhstan
(カザフスタン教育省、2014年)
|